28 lipca w Świdnicy odbył się koncert Jakuba Józefa Orlińskiego i Michała Biela, o godzinie 19.00 w Kościele Pokoju.
„Jamaszka, jakoś tak dziwnie współcześnie wygląda. Jak Ferrari w stadninie.”
Mikrofony Polskiego Radia II czyli naszej Dwójki.
Słońce oświetliło serce ołtarza. Piękna iluminacja.
Nasza Przyjaciółka ze Śląska w towarzystwie mistrzów.
Jakub Józef Orliński, urodzony w Warszawie 8 grudnia 1990 roku kontratenor, śpiewak operowy i tancerz breakdance. Od 8 roku życia śpiewał w chórze „Gregorianum”. Chór koncertował w kraju i z granicą. Będąc uczniem szkoły podstawowej śpiewał muzykę renesansową. Wtedy też zafascynował go taniec. Studia w klasie śpiewu na Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Warszawie podjął w 2009 roku u Anny Radziejewskiej. Był też uczestnikiem Akademii Operowej Teatru Wielkiego–Opery Narodowej w Warszawie. W 2015 roku podjął studia w nowojorskim Juilliard School of Music, kształcił się pod kierunkiem Edith Wiens.
Ma na koncie występy w wielu szacownych i sławnych salach operowych, m.in. Teatr Wielki w Warszawie, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Metropolitan Opera House w Nowym Jorku, w Theatre des Champs=Elysees w Paryżu, Oprea we Frankfurcie. Często występował z recitalami solowymi z pianistą Michałem Bielem, m.in. w Stanach Zjednoczonych.
Michał Biel, pianista, korepetytor śpiewaków. Studiował m.in. w Akademii Operowej w Warszawie u Eytana Pessena oraz Andrzeja Jasińskiego i Grzegorza Biegasa w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Następnie podjął studia w Juilliard School w Nowym Jorku pod kierunkiem takich pedagogów, jak: Brian Zeger, Margo Garrett, Jonathan Feldman i J.J. Penna.
Artysta grał na estradach najsłynniejszych sal koncertowych świata, takich, jak: Wigmore Hall w Londynie, Carnegie Hall i Alice Tully Hall w Nowym Jorku, a także podczas recitali w najbardziej prestiżowych teatrach operowych, m.in. w: Oper Frankfurt, Opera de Lille i Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Współpracuje z kontratenorem Jakubem Józefem Orlińskim, z którym występuje na prestiżowych festiwalach (m.in.: Verbier Festival, Life Victoria Barcelona oraz Festival de Lacoste Pierre Cardin). Ich wspólne występy Biela i Orlińskiego były emitowane m.in. na antenie telewizji Medici, BBC3 czy TVP Kultura.
„… J.J Orliński, gdy jakiś niesfornie zachowujący się przez cały koncert dziadyga w dżinsowej katanie przed bisem krzyknął: – Można szumertajm? Orliński spojrzał i odpowiedział krótko i szybko: – Nie dziękuję!”
========================================================
Sobota 29 lipca – programie:
Beethoven Septet • Capella Cracoviensis 19:00 Kościół Pokoju Świdnica
The King’s Singers • Byrd Weelkes 21:00 katedra w Świdnicy.
„Dziś pulpity. W sumie Dyrektora Adamusa nie będzie, skład kameralny, to se poradzą bez dyrektora.”
Chór kameralny i Orkiestra Capella Cracoviensis powstały w 1970 roku. Inicjatorem powstania był ówczesnego dyrektor Filharmonii Krakowskiej Jerzego Katlewicza, który stworzenie zespołu powierzył dyrygentowi i muzykologowi Stanisławowi Gałońskiemu. Po pewnym czasie Capella Cracoviensis usamodzielniła się organizacyjnie, grając różnorodny repertuar od średniowiecza po prawykonania muzyki współczesnej. A od listopada 2008 roku dyrektorem naczelnym i artystycznym zespołu jest Jan Tomasz Adamus.
Capella Cracoviensis wykonuje repertuar od renesansowej polifonii po wczesnoromantyczne opery na instrumentach z epoki i przy użyciu historycznych praktyk wykonawczych.
Capella Cracoviensis gościł na wielu ważnych festiwalach i koncertował m.in. w takich salach koncertowych jak:
Concertgebouw Amsterdam, Bachfest Leipzig, SWR Festspiele Schwetzingen, Händel Festspiele Halle, Haydn Festspiele Brühl, Opéra Royal Versailles, Theater an der Wien, NOSPR Katowice, Filharmonia Szczecin, Misteria Paschalia Kraków. Gośćmi zespołu byli m. in.: Evelino Pidó, Christophe Rousset, Alessandro Moccia, Giuliano Carmignola, Paul Goodwin, Andrew Parrott, Paul McCreesh.
Do jednych z ważniejszych sukcesów CC zaliczyć należy wykonanie w Krakowie 27.08.2016, w jednym dniu na historycznych instrumentach kompletu symfonii Beethovena. Całość była transmitowana w radio na żywo. Wystąpiło 90 instrumentalistów, 44 śpiewaków i 5 dyrygentów z 14 krajów, na widowni zasiadło łącznie 2300 osób
W maju 2018 roku CC rozpoczęła 6-letni projekt Haydna – od 2018 do 2023 wykonanie na żywo w wszystkich symfonii i koncertów.
******
Za chwilę dalszy ciąg programu, czyli The King’s Singers w Katedrze Świdnickiej.
Program występu
„Będzie po angielsku. Ja już się tak przyzwyczaiłem do niemieckiego w baroku jak do włoskiego w operze. Angielski to mi teraz dziwnie brzmi. Jakoś tak…świecko.”
Nasza sympatyczna Melomanka w towarzystwie jednego z członków zespołu – bas.
The King’s Singers
Obecny skład:
Patrick Dunachie Edward Button kontratenor
Julian Gregory tenor
Christopher Bruerton Nick Ashby baryton
Jonathan Howard bas
King’s Singers powstało w 1968 roku, kiedy sześciu byłych chórzystów z King’s College w Cambridge dało koncert w londyńskiej Queen Elizabeth Hall. Przypadkowo zespół składał się z dwóch kontratenorów, tenora, dwóch barytonów i basu. W takim składzie głosów zespół utrzymuje się od tamtego debiutu.
Od około 55 lat prezentują wysoki standard śpiewu a cappella. Występują na największych światowych scenach. Są znani ze swojej niezrównanej techniki, wszechstronności i umiejętności wykonawczych, a także doskonałego kunsztu muzycznego. Kultywują bogate dziedzictwo grupy, utrwalając w kolejnych składach jej pionierski duch, tworząc niezwykłe bogactwo oryginalnych dzieł, o unikalnych interpretacji.
To, co zawsze wyróżniało grupę, to bezprecedensowy szeroki wachlarz prezentowanych stylów i gatunków muzycznych, jednocześnie pielęgnowanie korzeni brytyjskiej tradycji chóralnej.
Są znani i kochani na całym świecie. Regularnie koncertują w największych miastach, na festiwalach w całej Europie, Ameryce Północnej, Azji i Australazji, w tym w Carnegie Hall, Elbphilharmonie Hamburg, Leipzig Gewandhaus, Mozarteum Salzburg, Tonhalle Zurich, Concertgebouw Amsterdam, Edinburgh International Festival, Helsinki Music Centre, Sydney Opera House, Tokyo Opera City i National Center for the Performing Arts w Pekinie. Współpracują również z orkiestrami, ostatnio m.in. z NDR Radiophilharmonie i Royal Scottish National Orchestra,
Bogata dyskografia The King’s Singers zaowocowała licznymi nagrodami, w tym dwiema nagrodami Grammy, nagrodą Emmy i miejscem w inauguracyjnym Hall of Fame magazynu Gramophone. W ramach obchodów 50. Boba Chilcotta, Johna Ruttera i Nico Muhly’ego.
Grupa nieustannie dba o wzbogacanie swojego repertuaru o nowe pozycje. Aktualnie ma na koncie ponad 200 utworów czołowych kompozytorów XX i XXI wieku, w tym Johna Tavenera, Judith Bingham, Erica Whitacre, Gydrgy Ligetiego, Luciano Berio, Krzysztofa Pendereckiego i Toru Takemitsu.
Wiele własnych doświadczeń i doświadczeń poprzedników z orkiestrami dętymi pomogło ukształtować charakterystyczne „brzmienie King’s Singers”, a duża liczba zamówionych przez nich utworów i aranżacji jest dostępna w ich własnych seriach z Halem Leonardem, sprzedanych w ponad dwóch milionach egzemplarzy na całym świecie.
Członkowie grupy prowadzą również warsztaty edukacyjne i kursy stacjonarne na całym świecie, pracując z grupami i osobami indywidualnymi nad ich technikami i podejściem do śpiewu zespołowego. W 2018 roku założyli The King’s Singers Global Foundation w celu propagowania i tworzenia muzyki wokalnej, szkolenia nowych pokoleń wykonawców z różnych środowiskach.
Zdjęcia i komentarze naszego Wojtka, który uczestniczył w koncercie.
Tekst i opracowanie: Marek
Views: 25
NAJNOWSZE KOMENTARZE