Od 20 lipca do 30 lipca mamy okazje uczestniczyć w XXIV Festiwalu Bachowskim. Koncerty odbywają się w urokliwej Świdnicy i okolicznych miejscowościach Ziemi Świdnickiej.

Od lat do miasta przybywają na Festiwal wspaniali artyści i artystki. Wśród nich, m.in. kontratenor Franco Fagioli, wirtuoz barokowych skrzypiec Fabio Biondi, Christina Pluhar z  L’Arpeggiatą, legendarny zespół The King’s Singers, jak również Jakub Józef Orliński

Głównym centrum Festiwalu jest wspaniałe wnętrze świdnickiej katedry, Kościoła Pokoju, jak też kameralne wnętrza Muzeum Dawnego Kupiectwa, Hotelu Red Baron. Część koncertów odbywa się w pięknych zabytkach okolicznych miejscowości: Żarowie, Niedźwiedzicy, Olszyńcu, Bukowie, Glinnie, Piławie Górnej, Grodziszczu, Krzyżowej, Walimiu, Sobótce, Łagiewnikach i Bagieńcu. Organizatorzy Festiwalu zadbali o to, aby koncerty odbywały się w odpowiednio dobranych wnętrzach, wręcz dopasowanych architektonicznie i akustycznie do prezentowanego w nich repertuaru.

Dyrektorem Festiwalu jest jego główny animator Jan Tomasz Adamus, dyrygent, organista, dyrektor Capelli Cracoviensis. To dzięki niemu głównym centrum Festiwalu stały się wnętrza Kościoła Pokoju. Świątyni o wspaniałej akustyce, miejsca wręcz wymarzonego do tego, aby wybrzmiewała w nim muzyka Bacha.

Jan Tomasz Adamus w sposób niemal magiczny doprowadził do tego, że w festiwalu biorą udział największe gwiazdy.

W tym roku festiwal będzie mienił się bogatą paletą muzyczną. Wspaniali artyści zaprezentują w pięknych wnętrzach utwory znakomitych kompozytorów, m.in. Corellego, Mozarta, Haydna, Vivaldiego, Purcella i oczywiście J. S. Bacha.
Przytoczę tu piękne słowa zamieszczone w programie Festiwalu wypowiedziane Wojciecha Kilara: „Jeśli komuś nie wystarcza sama tylko wiara, jeśli szuka dowodów na istnienie Boga i dowody takie gromadzi, niech zostawi na chwilę pisma teologów. Niech posłucha Bacha”.

Program Festiwalu

http://bach.pl/wp-content/uploads/2023/07/FB2023_book_program_web-1.pdf


Festiwal rozpoczął się w dniu 25 czerwca prologiem. O godzinie 19.00 w Świdnicy w Kościele Pokoju wystąpił Franco Fagioli.

Poniżej program tego dnia:

Anime immortali

Joseph Haydn: 80 Symfonia d-moll Allegro spiritoso

Wolfgang Amadeus Mozart: Se l’augellin sen fugge (La Finta Giardiniera)

Joseph Haydn: 80 Symfonia d-moll Adagio

Wolfgang Amadeus Mozart: Ah se a morir mi Chiama (Lucio Silla)

Joseph Haydn: 80 Symfonia d-moll Menuetto

Wolfgang Amadeus Mozart: Parto, parto, ma tu ben mio (La Clemenza di Tito)

Joseph Haydn: 80 Symfonia d-moll Finale: Presto

Wolfgang Amadeus Mozart: Deh, per questo istante (La Clemenza di Tito)

Wolfgang Amadeus Mozart: Larghetto KV 581

Wolfgang Amadeus Mozart: Exsultate Jubilate

Franco Fagioli kontratenor

Zofia Wojniakiewicz Tomasz Góra Katarzyna Olszewska Jadwiga Czepielowska Maciej Czepielowski Agnieszka Świątkowska Seojin Kim Beata Nawrocka skrzypce Mariusz Grochowski Teresa Wydrzyńska altówka Konrad Górka wiolonczela Rafał Makarski kontrabas

Dominika Staszkiewicz flet Eleonora Trivella Aleš Ambrosi obój Álvaro Iborra klarnet Alessandro Nasello Giovanni Petralia fagot Krzysztof Stencel Alicja Rozwadowska róg Paweł Gajewski Marian Magiera trąbka Tomasz Sobaniec kotły

Jan Tomasz Adamus dyrygent

Poniżej zdjęcia z 25 czerwca. Franco Fagioli w towarzystwie pięknej dziewczyny z Dolnego Śląska. Franco śpiewał z Capellą Cracoviensis.


Franco Fagioli, jeden z najwspanialszych kontratenorów naszych czasów. Miał zaledwie 11 lat, gdy zaśpiewał partię jednego z trzech chłopców w „Czarodziejskim flecie” Mozarta. Studiował grę na fortepianie w Instytucie Muzycznym w San Miguel de Tucumán, a następnie śpiew w Akademii Sztuki Teatro Colón w Buenos Aires. W 1997 roku założył chór San Martin de Porres dla młodzieży i za namową swoich nauczycieli rozpoczął karierę jako kontratenor. W roku 2003 wygrał konkurs wokalny Bertelsmanna „New Voices” w Gütersloh. To był początek jego światowej kariery. Słynie z pięknego głosu, obejmującego trzy oktawy i mistrzowskiej techniki. Należy do najwybitniejszych interpretatorów muzyki barokowej, ale z równym mistrzostwem Wykonuje utwory Mozarta. 


Nasi przyjaciele słuchali pięknej muzyki w czasie koncertu jaki się odbył w dniu 22 lipca w Świdnicy Kościele Pokoju.

Program koncertu

Arcangelo Corelli: Sonata skrzypcowa A-dur Preludio-Largo – Giga-Allegro – Adagio – Tempo di gavotta-Allegro

Antonio Vivaldi: Sonata skrzypcowa B-dur Adagio – Allegro – Largo – Allegro

Francesco Geminiani: Sonata skrzypcowa d-moll Largo – Allegro – Andante – Allegro – Giuseppe Tartini: Sonata skrzypcowa g-moll „Didone abbandonata” Affettuoso – Presto – Allegro

Francesco Veracini: Ciaccona

Pietro Locatelli: Sonata skrzypcowa d-moll Adagio – Allegro – Andante – Allegro

Fabio Biondi skrzypce / kierownictwo artystyczne

Alessandro Andriani wiolonczela

Giangiacomo Pinardi teorba

Paola Poncet klawesyn

Nasza Melomanka w towarzystwie Fabio Biondi po wspaniałym koncercie.


Fabio Biondi, włoski skrzypek i dyrygent, założyciel zespołu Europa Galante. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął mając dopiero 11 lat. Jak sam mówi, wcześniej był „czarną owcą w rodzinie”: „Miałem problemy w szkole, a w domu byłem rewolucjonistą. Do czasu olśnienia, jakim był kontakt ze skrzypcami”. Jest Wielki znawca baroku i jednym z pionierów gry na instrumentach z epoki oraz historycznego wykonawstwa. Gra na skrzypcach Carla Ferdinanda Gagliana z 1766 roku. Jest częstym gościem festiwalu Chopin i jego Europa a jednocześnie wielkim miłośnikiem twórczości Moniuszki.

Foto: Wojtek
Tekst: Marek

CDN.


Niedziela 23 lipca


„Słychać organy z wnętrza. Rozgrzewka. Choć w składzie L’Arpegiatty jest tylko pozytyw organowy.”


„Klawesyn na tle ołtarza.”

Poniżej program koncertu w Kościele Pokoju.

„Sonaty różańcowe Bibera na start. Akurat ostatnio to wałkowałem w wykonaniu Rachel Podger oraz Amandine Beyer.”

„Wczoraj Fabio Biondi stwierdził, że to jedno z najbardziej zachwycających miejsc na świecie nie tylko w kwestii wyglądu, ale i brzmienia.”

Wnętrza Kościoła Pokoju są imponujące.


Christina Pluhar (kierowniczka artystyczna, założycielka L’Arpeggiata) w towarzystwie naszej Sympatycznej Przyjaciółki i wspaniały instrument teorba.

„Co tam się działo!”

Celine Scheen (sopran), uznana pochodząca z Belgii artystka śpiewająca sopranem. Warto napisać, że studia wokalne rozpoczęła pod okiem Annie Frantz. W 1996 roku wstąpiła do Królewskiej Akademii Mons i otrzymała pierwszą nagrodę w klasie Marcela Vanauda. Następnie uzyskała dyplom w Royal Academy of Brussels. Céline Scheen występowała na największych festiwalach i salach koncertowych pod kierunkiem takich znakomitości jak: Reinhard Goebel, Louis Langrée, Ivor Bolton, René Jacobs, Christophe Rousset, Andrea Marcon, Jordi Savall, Philippe Pierlot, Philippe Herreweghe, Pomiń Sempé, Jean Tubéry, Leonardo García-Alarcón.

Jak napisał nasz komentator Celine Scheen w czasie niedzielnego koncertu była: „Zjawiskowa we wszystkich aspektach Celine Scheen.” 
I jeszcze inny komentarz: „Śpiew, uroda, gra aktorska, ruchy i na koniec zjawiskowy uśmiech. Wspaniała.”

„Pełna ekipa.”

L’Arpeggiata czyli zespół wokalno-instrumentalny powołany do życia przez Christin Pluhar w 2000 roku. Zespół specjalizuje się w łączeniu XVII wiecznej muzyki kompozytorów włoskich, hiszpańskich, francuskich i neapolitańskich z elementami muzyki współczesnej, m.in. pop, jazzem. Zespół koncertował wielokrotnie w Polsce, m.in. w Krakowie na festiwalu Misteria Paschalia. L’Arpeggiata może poszczycić się bogatą dyskografią. Początkowo nagrywał swoje płyty dla wytwórni Virgin Classics, od 2014 roku dla wytwórni Erato Records. Z zespołem występował znany i wspaniały kontratenor Philippe Jaroussky.

 

Zdjęcia i komentarze naszego Wojtka, który uczestniczył w koncercie.
Tekst i opracowanie: Marek

Views: 32