Z zespołem Maanam „zaprzyjaźniłem” się bliżej w latach 1978-79. W latach 1981-1893 podczas swojej pracy w Pałacu Młodzieży (zlokalizowany w Pałacu Kultury i Nauki), na spotkaniach przez mnie prowadzonych z młodzieżą słuchaliśmy muzyki tego zespołu. Był też w repertuarze prowadzonych przez mnie wówczas w PM dyskotek. Dyskoteki początkowo odbywały się w sali klubowej. Po pożarze, który miał tam miejsce w pomieszczeniu klubu, imprezy odbywały się w tzw. Sali lustrzanej lub w holu na II piętrze PM. Korzystaliśmy też z Sali kinowej PM, gdzie m.in. odbył się jeden z pierwszych w tym przybytku organizowany przez mnie koncert zespołu punk rockowego. Młodzi muzycy rockowi zawsze mile byli widziani, w prowadzonym przez mnie klubie mieli swoje miejsce, gdzie mogli przeprowadzać próby do swoich kolejnych występów.
W tym też okresie, za pośrednictwem jednego z kolegów biorących udział w przedsięwzięciach muzycznych organizowanych w klubie prowadzonym przeze mnie w PM, poznałem ludzi z jednego z licznych funklubów Maanam.
Muzyka Maanam, w mniejszym lub większym stopniu towarzyszyła mi niemal nieprzerwanie. Przyznaję, nie byłem zagorzałym wielbicielem Maanamu, doceniałem jednak ich muzykę, kunszt i talent Marka Jackowskiego oraz Kory.
Gdyby spojrzeć na genezę powstania grupy, jego rozwój, dorobek wydawałoby się, że nie różni się niczym od tego jak w tamtym okresie funkcjonowały inne zespoły muzyczne. Jednak Maanam był wyjątkowy, przede wszystkim nowatorski i odważny w swoich muzycznych poczynaniach, podobnie jak Ciechowski i Republika.
Gdzie szukać początków powstania zespołu? Jedni twierdzą, że w 1975 r. inni twierdzą, że stało się to w 1976 r. Formalnie rok 1976 jest uważany za datę powstania zespołu Maanam. Jednak rok wcześniej, w grudniu Marek Jackowski i Milo Kurtis zagrali wspólnie koncert w teatrze „Studio” w Warszawie. Postanowili wówczas, że będą ze sobą grali i koncertowali. Początkowo grupa nazywała się po prostu „Marek i Milo”. Jednak nie satysfakcjonowała ona muzyków. Skrócili ją do M and M, następnie M-a-M. W wyniku kolejnych eksperymentów językowych i po dodaniu kolejnych liter wyszło nic nieznaczące słowo „Maanam”. Muzycy ze zmiennym szczęściem i częstotliwością grali i występowali ze sobą. Kurtis w tym czasie bardziej związany był z grupą „Ossian”. Jackowski grywał głównie z muzykami warszawskimi. W 1976 roku do Maanam a właściwie do duetu Marka i Milo dołączyła żona Kora, wokalistka i autorka tekstów. Stało się to w czasie koncertu w poznańskim klubie „Aspiryna”. W tym czasie muzyka grupy miała formę improwizowanych suit o charakterze orientalnym. W roku 1977 muzyka grupy ewoluowała w kierunku rocka. To też było powodem, że z Maanam odszedł Kurtis. Na dwa lata zastąpił go John Porter. Odszedł z grupy w maju 1979 roku i założył „Porter Band”. Sytuacja Maanam skomplikowała się nieco. W tym samym roku Marek i Kora wspomagani przez muzyków z grupy „Dżamble” pod firmą Maanam nagrali singiel „Hamlet/Oprócz”. Był to początek powstawania nowego wizerunku grupy i wyznaczenia nowego kierunku. W krótkim czasie po nagraniu singla, latem tego samego roku do składu grupy – obok Kory i Marka – dołączają: gitarzysta Ryszard Olesiński, jego brat gitarzysta basowy Krzysztof Olesiński, perkusista Ryszard Kupidura. W tym składzie zespół występuje na Muzycznym Campingu w Lubaniu, gdzie gra wyjątkowo udany koncert.
Występ na Festiwalu w Opolu, w czerwcu 1980 roku przynosi grupie Maanam duży sukces a to za sprawą utworu „Boskie Buenos”, który z dnia na dzień stał się wielkim przebojem a Maanam gwiazdą pierwszej wielkości na polskim rynku muzycznym. W 1981 roku grupa nagrywa pierwszą płytę pt. „Maanam”, na której ukazują się, m.in., takie przeboje jak „Boskie Buenos”, „Oddech szczura”, „Stoję stoję”, „Karuzela marzeń”, „Szał niebieskich ciał”. Wspomnieć warto, że na płycie tej grał nasz wybitny saksofonista Zbigniew Namysłowski. Album staje się wielkim sukcesem. Grupa w 1981 roku zagrała blisko 500 koncertów. Jeszcze na jesieni tego samego roku grupa Maanam występuje w filmie Krzysztofa Regulskiego „Wielka Majówka”. W filmie, wśród plejady gwiazd polskiego kina debiutuje Zbigniew Zamachowski, który obok Jana Piechocińskiego jest odtwórcą głównej roli.
Stan wojenny w Polsce nie zahamował osiągania wielkich sukcesów przez grupę Maanam na rynku muzycznym, wręcz przeciwnie. W 1982 roku Maanam wydaje swój drugi album „O!”. Ten album, podobnie jak poprzedni ma na pokładzie wielkie klasyki polskiej muzyki rockowej, m.in., „O, nie rób tyle hałasu”, czy „Paranoja jest goła”. W nagraniach płyty wziął udział nowy basista Bogdan Kowalewski oraz gościnnie, nasz wspaniały Tomasz Stańko. Album przynosi olbrzymi sukces. Jeszcze przed jego wydaniem liczba złożonych zamówień przekracza milion egzemplarzy. W 1983 roku powstaje kolejny wielki przebój „Kocham Cię kochanie moje”. Tego samego roku grupa podpisuje umowę z wytwórnią Rogot, która ma ambicję wypromować Maanam na rynkach muzycznych Zachodniej Europy. W 1984 roku, ukazuje się trzeci album, pt. „Nocny patrol” wydany w dwóch wersjach językowych (polska i angielska). Początkowo płyta ukazuje się w Niemczech, Skandynawii i krajach Beneluksu jako „Night Patrol” (listopad 1983). Na polskim rynku album ukazuje się w kwietniu 1984 r. Na płycie ukazały się takie przeboje jak, m.in., „Krakowski spleen”, „To tylko tango”, „Miłość jest jak opium”, „Raz dwa, raz dwa”. Rok 1985 jest ciągiem dalszym wielkich sukcesów grupy. Album „Mental Cut” przynosi takie wielkie przeboje, jak „Luciolla”, „Lipstick on the Glass”, „Kreon”, czy „Simple Story”. Podobnie jak „Nocny Patrol”, album „Mental Cut” ukzauje się w dwóch wersjach językowych (polska i angielska).
W 1986 roku, po wydaniu singla „Jesteśmy ze stali”, na koncercie na rzecz ociemniałych Kora ogłosiła rozwiązanie zespołu a właściwie zawieszenie działalności. W tym też czasie Kora i Marek Jackowski rozwodzą się. Mimo tego, zobligowani zobowiązaniami, w 1987 roku Kora i Marek wracają do studia. Towarzyszą im muzycy sesyjni. Maanam wrócił do studia w 1987 roku. Kora i Marek wraz z towarzyszącymi im muzykami sesyjnymi (perkusista Krzysztof Dominik, basista Marcin Ciempiel, grający na instrumentach klawiszowych Kostek Yoriadis), nagrywają single a następnie album. Znajdują się na nim takie przeboje, jak nagrany ze Stanisławem Soyką „Bądź taka nie bądź taka” oraz „Sie ściemnia”. Do tego drugiego utworu w 1988 roku powstaje wideo klip, który jest pierwszym polskojęzycznym utworem wyemitowanym w stacji MTV Europe.
Po powrocie w 1990 roku z trasy po USA Kora i jej partner Kamil Sipowicz zakładają wytwórnię płytową. Kora wraz z Markiem Jackowskim postanawiają reaktywować Maanam. Dochodzi do tego w 1991 roku. Zespół spotyka się w oryginalnym składzie, nagrywając płytę „Derwisz i anioł”. Z niej pochodzi przebój „Wyjątkowo zimny maj”. W styczniu 1992 r. basistę Kowalewskiego, który uległ wypadkowi zastępuje Krzysztof Olesiński.
Grupa dużo koncertuje i dopiero w 1994 r. nagrywa kolejny album „Różą”. Jest to jeden z najbardziej lirycznych albumów, jaki nagrała grupa. W krótkim czasie album staje się dużym sukcesem komercyjnym sprzedając się w liczbie przeszło 350 tys. egzemplarzy. Płyta, po około roku zyskuje status albumu platynowego.
Kolejny album „Łóżko” wydany w 1996 r., podobnie jak poprzedni staje się dużym sukcesem komercyjnym. Staje się złotą płytą przed oficjalną premierą. Album poprzedzony jest darmową trasą koncertową sponsorowaną przez jedną z komercyjnych stacji radiowych. Wrzesień 1998 r. wydany zostaje kolejny album pt. „Klucz”. Na nim zespół powrócił do bardziej rockowego brzmienia.
W 2000 roku Maanam obchodził 25 rocznicę powstania. Zagrał z tej okazji w Warszawie dwa koncerty, w których uczestniczyli na scenie liczni goście, m.in. Milo Kurtis, Zbigniew Namysłowski, Robert Brylewski, Kasia Nosowska, Stanisław Soyka, Justyna Steczkowska, Artur Rojek. Zapis z koncertów ukazał się na płycie DVD.
Na kolejną płytę Maanam nie trzeba było długo czekać. Wiosną 2001 roku ukazuje się album „Hotel Nirwana”. Brzmienie grupy wzbogacone zostaje o instrumenty elektroniczne, sample i efekty. Kora poza własnymi tekstami sięgnęła po wiersze, m.in. Mirona Białoszewskiego i E.E. Cummingsa. Płyta wyjątkowa, przyjęta dobrze przez krytykę, jednak nie przyniosła grupie dużego sukcesu komercyjnego.
Wiosną 2004 roku ukazuje się kolejny album „Znaki szczególne”. Zanim jednak do tego dochodzi w zespole następuje poważną zmiana składu. Grupę opuścili Markowski i bracia Olesińscy, zaś nowymi członkami zostali muzycy młodszego pokolenia: Jose Manuel Alban Juarez (perkusja), Bogdan Wawrzynowicz (bas) i Cezary Kaźmierczak (instrumenty klawiszowe) oraz ceniony gitarzysta Janusz „Yanina” Iwański. Jak można byłoby się spodziewać ten rockowy w swojej stylistyce album nie przynosi grupie sukcesu komercyjnego.
Przez kolejne trzy lata Maanam koncertuje. W 2005 roku na Festiwalu w Opolu zdobywa Grand Prix, następnie nagrał singiel z nową wersją utworu Ewy Demarczyk „Karuzela z madonnami”.
W tym samym roku zespół przedstawił box „Simple Story”, zawierający 15 płyt i podsumowujący dotychczasowy dorobek grupy Maanam.
Swoją działalność Maanam zakończył z końcem 2008 roku. Marek Jackowski założył wraz z Iwańskim formację The Goodboys, nagrywając płytę pod tym samym tytułem. Kora kontynuowała karierę solową.
W latach 2011–2013 Marek Jackowski występował gościnnie z zespołem Plateau. Z zespołem Plateau zagrał swój ostatni koncert (Wrocław, 17 marca 2013 roku). Zmarł 18 maja 2013 roku w San Marco.
Kora początkowo koncertowała wraz z większością muzyków ostatniego składu zespołu Maanam. Na koncertach prezentowała głównie przeboje Maanamu. W dniach 16–18 lipca 2010 roku była jedną z gwiazd rockowego Jarocin Festiwal. Jej kariera podążała krętymi drogami. W 2010 roku doszło do premiery jej nowego utworu „Zabawa w chowanego”. Utwór wzbudził kontrowersje z powodu poruszanej w nim tematyce (pedofilia wśród księży).
W latach 2011–2016 Kora była jurorką programu „Must Be the Music” – „Tylko muzyka” emitowanego w telewizji Polsat. W październiku 2011 odbyła się premiera singla „Ping pong”, pierwszego zapowiadającego nowy album Kory. W listopadzie odbyła się premiera całej płyty „Ping pong”, która była pierwszym solowym albumem w jej karierze z całkowicie premierowym repertuarem. Kompozytorem większości materiału został gitarzysta Mateusz Waśkiewicz, pracujący z artystką od 2008 roku.
Skład zespołu Kory zmieniał się, ostatecznie w 2010 roku uzupełnili go gitarzysta Krzysztof Skarżyński, weterani „nowej fali” lat 80., basista Marcin Ciempiel i perkusista Artur Hajdasz. W tym też składzie nagrana została powyższa płyta, która uzyskała status złotej płyty.
W listopadzie 2012 roku wydana została dwupłytowa reedycja albumu, zatytułowana „Ping pong − Małe wolności”.
11 kwietnia 2014 roku Kora została odznaczona przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. W 2016 roku została bohaterką fabularyzowanego filmu dokumentalnego w reżyserii Bartosza Konopki „Droga do mistrzostwa”, w którym obok Tomasza Stańki, Janusza Gajosa, Agnieszki Holland i Rafała Olbińskiego opowiadała, jak wyglądała jej droga do sukcesu. 20 kwietnia 2016 roku Akademia Fonograficzna uhonorowała Korę Złotym Fryderykiem za całokształt twórczości. Artystka zmarła 18 lipca 2018 r., po wieloletniej chorobie.
Muzycy grający w Maanam:
Kora – śpiew, teksty (1976–2008)
Marek Jackowski – gitara, kompozycje (1975–2008)
Milo Kurtis – gitara (1975–1976)
John Porter – gitara (1976–1979)
Ryszard Olesiński – gitara (1979–1986, 1991–2003)
Krzysztof Olesiński – gitara basowa (1979–1980, 1992–2003)
Ryszard Kupidura – perkusja (1979–1980)
Bogdan Kowalewski – gitara basowa (1980–1986, 1991–1992)
Paweł Markowski – perkusja (1980–1985, 1991–2003)
Jarosław Szlagowski – perkusja (1985–1986)
Marcin Ciempiel – gitara basowa (1986–1991)
Kostek Joriadis – instrumenty klawiszowe (1986–1991)
Krzysztof Dominik – perkusja (1986–1991)
Janusz Iwański – gitara (2003–2008)
Bogdan Wawrzynowicz – gitara basowa (2003–2008)
Cezary Kaźmierczak – instrumenty klawiszowe (2003–2008)
José Manuel Alban Juarez – perkusja (2003–2008)
Gościnnie:
Zbigniew Namysłowski – saksofon (1981)
Tomasz Stańko – trąbka (1982)
Stanisław Sojka – śpiew (1987)
Dyskografia (płyty studyjne):
Maanam (1981), Wifon
O! (1982), Pronit
Nocny patrol (1983), Jako/Polton
Mental Cut (1984), Jako/Polskie Nagrania
Sie ściemnia (1989), Pronit
Derwisz i anioł (1991), Kamiling Co./Arston
Róża (1994), Kamiling Co./Pomaton
Łóżko (1996), Pomaton EMI
Klucz (1998), Pomaton EMI
Hotel Nirwana (2001), Pomaton EMI
Znaki szczególne (2004), Pomaton EMI
MR.
Views: 173
NAJNOWSZE KOMENTARZE