Czeska grupa, której styl muzyczny trudno chyba zdefiniować. Muzyka grupy obraca się wokół klimatów takich gatunków jak Indie Rock, Post Rock, które mają swoje źródło pochodzenia w rocku progresywnym, psychodelii. W muzyce grupy pobrzmiewają też echa Acid Jazz, drum’n’bass.
Pomysł stworzenia grupy muzycznej powstał na przełomie zimy i wiosny 2001 roku.
Grupa zgromadziła ciekawe osobowości sceny muzycznej Brna, drugiej połowy lat 90-tych. Pomysłodawcą stworzenia grupy był Jiří Hradil (fortepian, Hammond, syntezator), który zyskał uznanie jako jedna z czołowych postaci funky-beatowej grupy Chorchestr. Dołączył do niego wokalista Miloš Rejsek (wokal, harfa) oraz utalentowany perkusista Martin Čech (perkusja, tabla, instrumenty perkusyjne). Trio uzupełniają trębacze Marek Steyer i Tomáš Pavla.
Okazjonalnie w składzie w czasie koncertów, nagrań studyjnych grupę wspierał puzonista Harty Haenle oraz przez jakiś czas grał z nimi saksofonista Pepe Mikuš
Charakterystyczne brzmienie hammonda, fortepianu i psychodelicznych syntezatorów w połączeniu z improwizowanymi uderzeniami downtempo, hip-hopu i jazzu maluje kolorystycznie intensywny muzyczny pejzaży, zwięczony trąbką Marka Steyera, trębacza z północnych Moraw oraz Tomáša Pavla.
Pierwsze demo trzech piosenek (Old Man, Come With Me, Break Da Bone) grupa nagrała zimą 2002 roku. Zostały one zmiksowane i wyprodukowane przez Pavela Fajta, znanego perkusistę. Technicznie wspierał, nie żyjący już Ivan Jaroš.
W 2003 roku, dzięki szczęśliwemu spotkaniu z Dušanem Neuwerthem w studiu
Kopřivnické Nieriky grupa nagrywała, z przerwami do 2009 roku materiał na debiutancki album.
W międzyczasie występowali na żywo, grając niezliczone koncerty w całych Czechach na Słowacji i w Niemczech, m.in., na festiwalach (Jazz Goes to Town Hradec Králové, New Jazz Days Bratislava), na koncertach z innymi formacjami (np. Radium.nfo, Peter Lipa, Al Jawalla, Cinematic Orchestra).
Lesní Zvěř od samego początku przyświecała filozofia performansu i tworzenia happeningu. Oprócz koncertów w klubach nie zabrakło również specjalnych występów związanych z multimediami. Grupa współpracowała w tym zakresie, m.in., z Davidem Bednářem i Federicoem, szanowanym na całym świecie artystą zajmującym się projektami multimedialnymi. Przykładem może być wspólny występ grupy z Federico Diaz w kinie Art (maj 2002), gdzie stworzyli interaktywny projekt Generatrix, który przekształcał bodźce wizualne i dźwiękowe w pomysłowe projekcje 3D w czasie rzeczywistym. W projektach takich uczestniczyli także David Kořínek (Mediální laboratoř FSS MU Brno) i artysta wideo David Možný (np. Instalacja w Domu Sztuki Miasta Brno, 2001).
Innym pomysłem było wykorzystanie filmu Santa Sangre Alexandre Jodorowskeho, jako pokazu koncertowego. Projekt ten spotkał się z pozytywnym przyjęciem ze strony widzów i wskazał w jakim kierunku Lesní Zvěř może podążać w czasie koncertów.
Z grupą i ich płytą „Movable Feasts” pierwszy raz zetknąłem się na jednym z Audio Video Show w Warszawie, bodajże w 2016 czy 2017 roku. Nabyłem ją bardziej kierowany ciekawością, po części tym, że z muzykami tworzącymi formację zetknąłem się już wcześniej.
Album „Movable Feasts” nagrany został w 2014 roku przez wytwórnię Indies Scope.
Trudno jest znaleźć projekty muzyczne o podobnej architekturze, zbudowane według nieprzewidywalnych schematów i zorganizowane w zawiłe techniki kompozytorskie. Mogłoby się wydawać, że efektem będzie koniecznie nagranie klastrowe, którego rozwikłanie docenią jedynie muzyczni hedoniści. Dla słuchającego ten album nie będzie łatwą podróżą podążanie po pozornie zawiłych ścieżkach muzycznych, jednak po wysłuchaniu całości przyjdzie nam ochota, aby odtworzyć płytę od początku, od utworu, który jest suitą o jazzowej estetyce, naśladującą pulsujące prądy rzecznych meandrów.
Zgodzę się z tym co pisze na temat albumu czeski recenzent Pavel Strážay, że „Movable Feasts” to wyjątkowy album (recenzent uważa, że genialny album). Zaskakujący, bogaty w olbrzymią paletę barw i wrażeń, które silnie działają na ludzkie emocje, wyobraźnię. To podróż w nieznane, zaskakująca i fascynująca.
Marek, Zenon R.
Views: 2
NAJNOWSZE KOMENTARZE